آموزش آساناهای يوگا  

باشگاه علمی تخصصی يوگا پرنده آزاد

 !آموزش آساناهای یوگا!نابود کننده تمام امراض !وضعیت ماهی!Matsyasana ! Fish Pose  !تنظیم غده تیروئید! تنظیم تیموس!تقویت سیستم ایمنی بدن!برترین باشگاه استان البرز!

وضعیت ماهی  Matsyasana   /  Fish Pose

ماتسی (Matsy) به معنی ماهی و  آسانا (asana) به معنی وضعیت یا حالت است.
این آسانا بر خلاف وضعیت های دیگر یوگا که نام خود را از وضعیت های حیوانات گرفته اند ارتباطی به ماهی نداشته و علت نامگذاری این وضعیت به نام ماهی به دلیل آن است که در صورت انجام این وضعیت در آب می توان همچون ماهی شناور ماند! این آسانا بیشترین تاثیر را بر روی غدد تیروئید و پاراتیروئید دارد.

1/ بر روی زمین به پشت دراز بکشید. کف دست ها را زیر باسن قرار دهید به گونه ای که دست ها در کنار هم بوده و کف دست ها روی زمین قرار گیرد.

2/ با یک دم ساعد و آرنج ها را به زمین فشار دهید و سر و بالای تنه را از زمین بلند کرده به پنجه های پاها نگاه کنید. برای این کار وزن را بر روی آرنج ها منتقل کنید ( آرنج ها را به شکل خمیده قرار دهید )

3/ سپس کمر را بصورت کمان درآورده سر را به عقب برگردانید و تاج سر را بر روی زمین بگذارید. بسته به میزان ارتفاعی که پشت و سینه را بلند کرده اید تاج سر بر روی زمین قرار می گیرد. توجه داشته باشید در راستای جلوگیری از هر گونه صدمه به ناحیه گردن لازم است تا حداقل فشار ممکن بر روی سر وارد گردد.

4/ به مدت 15 الی 30 ثانیه در وضعیت با دم ها و بازدم های طبیعی باقی بمانید.

5/ چشم ها باز و فک پایین آزاد باشد. می توانید لب ها را کمی از یکدیگر باز نگهدارید و یا بر روی لب ها تبسم کنید.

6/ برای بازگشت از وضعیت به آرامی سر خود را بلند کرده، وزن را بر روی آرنج ها منتقل کنید ( آرنج ها را به شکل خمیده قرار دهید ) و دوباره پنجه های پاها را نگاه کنید و سپس دست ها و تنه را به حالت اول برگردانید و روی زمین قرار دهید.

7/ در وضعیت شاواسانا از اثر تمرین آگاه باشید.

تذکر : وضعیت اصلی پاها در این تمرین  به صورت پادماسانا یا وضعیت نیلوفر است که شاگردان پیشرفته یوگا می توانند تمرین را به این شیوه انجام دهند.

محل های تأثیر حرکت: کمر/ شکم / قفسه سینه / ستون فقرات / شانه‌ها / گردن

موارد درمانی: یبوست / مشکلات مزمن تنفسی ( در صورتی که تمرین با تنفس عمیق و شکمی انجام گردد. ) / کمردرد خفیف / خستگی / اضطراب / دردهای دوران ماهیانه بانوان

فواید: در متون قدیمی آمده است که این حرکت همه بیماری ها را از بین می‌برد و نابود کننده تمام امراض است.

ایجاد کشش در عمیق ترین عضلات باسن و همچنین عضلات بین دنده‌ ای

ایجاد کشش و تحریک عضلات شکم و  جلوی گردن

ایجاد کشش و تحریک ارگان های شکمی و گردن

از بین برنده خشکی گردن

برطرف نمودن دردهای پشت به جهت به گردش درآوردن خون ایستا در پشت

تقویت عضلات بالای کمر و پشت گردن

بهبود وضعیت استقرار بدن

تنظیم غده تیروئید و تیموس و تقویت سیستم ایمنی بدن

مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی

رفع مشکلات دستگاه تولید مثل

برطرف شدن یبوست ( سه لیوان آب نیمگرم بنوشید و این تمرین را انجام دهید )

افزایش ظرفیت ریه ها و بر طرف شدن آسم  و تنگی نفس

جلوگیری از کاهش و از دست دادن پرانا در اعضای پایین بدن و تنه

هدایت پرانای افزایش یافته به ناحیه گردن و شانه

موارد احتیاط و  منع: فشارخون بالا و پایین / میگرن / بی‌خوابی / صدمات شدید قسمت پایین کمر و گردن / بیماری های قلبی / صرع / مشکلات جدی ستون فقرات / بارداری

توجه: وضعیت ماهی يا ماتسی آسانا مکمل وضعیت ایستادن روی شانه یا سارونگاسانا بوده و در کلاس های یوگا بلافاصله بعد از این آسانا انجام می گيرد. در این صورت زمان مکث در این وضعیت، حداقل نصف زمان ماندن در وضعیت ایستادن روی شانه است. توجه داشته باشید که از انجام خودسرانه این دو وضعیت پرهيز نمایید و آساناهای پيشرفته و متوسط را تحت نظارت مربی مجرب تجربه کنيد!

 وضعیت های آماده ساز:

  • ·         Baddha Konasana
  • ·         Bhujangasana
  • ·         Dhanurasana
  • ·         Salabhasana
  • ·         Setu Bandha Sarvangasana
  • ·         Supta Virasana
  • ·         Virasana   

آرامش و سلامتی همراهتان

باشگاه یوگا پرنده آزاد

سیمین صدیق ابراهیم نیا

!آموزش آساناهای یوگا!نابود کننده تمام امراض !وضعیت ماهی!Matsyasana ! Fish Pose  !تنظیم غده تیروئید! تنظیم تیموس!تقویت سیستم ایمنی بدن!برترین باشگاه استان البرز!