مقالات باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد  

♥ مقالات ♥ باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد  ♥  ♥ اثرات درمانی یوگا در کاهش کلسترول خون ♥

اثرات درمانی یوگا در کاهش کلسترول خون  

بتازگی در یکی از جلسات کلاس یوگا خبری بسیار مسرت بخش توسط یکی از کارآموزان ثابت قدم خود سرکار خانم هادی پور شنیدیم مبنی بر اينکه که کلسترول بد خون ايشان قبلاً آنقدر بالا بوده است که ناچار به مصرف داروهای کاهنده کلسترول بوده اند اما در طول مدت هفت ماه شرکت در کلاس یوگا میزان کلسترول خون ایشان به حد کاملاً طبیعي رسیده است و این خبر زمینه ساز ارائه این مطلب برای دوستداران ورزش یوگا شد .

به طور کلی آساناهای یوگا موجب افزایش فاکتورهای آمادگی جسمانی منجمله قدرت عضلانی و نیز کشش و انعطاف پذیری آن ها در بدن انسان می شوند . آساناها به همراه تمرینات تنفسی یوگا می توانند سطح پایه انرژی را افزایش داده و به فعال تر شدن و نیز شادابی شما کمک شایانی نمایند . با انجام تمرینات فیزیکی یوگا شما خواهید توانست مقادیر قبل توجهی چربی و کلسترول بد خون یا LDL را در بدن کاهش داده و به کاهش وزن خود نیز کمک کنید . مسلماً این امر به مرور زمان موجب افزایش سلامت دستگاه گردش خون و تنفس و سیستم قلبی عروقی شما خواهد گردید  .

در این راستا مطالعاتی که در دانشگاه شاهوجی مهاراج هند در سال ۲۰۰۱ انجام شده است نشانگر آنست که تمرینات یوگا موجب کاهش معنی داری در سطح چربی های نامناسب موجود در خون و در اندام ها شده و در نتیجه بهبود وضعیت قلبی عروقی را در پی خواهد داشت . به عبارت بهتر تمرینات پرانایاما ( تمرینات تنفسی یوگا ) و انجام مدیتیشن ( تمرينات کنترل ذهن یوگا ) موجب کاهش معنی دار میزان استرس و ایجاد وانهادگی و ريلکسیشن در بدن شده و تنشن های عصبی را در اندام ها به طرز چشمگیری کاهش می دهد . اصولاً پس از عوامل تغذیه نادرست و عدم تحرک کافی ، یکی دیگر از دلايل افزایش کلسترول خون ، استرس می باشد که این امر نیز به نوبه خود موجب افزایش ترشح هورمون های استرس زا در بدن می گردد . بنابر این زمانی که فرد در حال تجربه استرس مداوم است ، به مرور میزان کلسترول خون وی بالا خواهد رفت .

با انجام تکنیک های پرانایاما ، به همراه یوگانیدرا و شاواسانا شما خواهید آموخت که از درون احساس آرامشی عمیق را تجربه کنید و به مرور از کلیه استرس ها رهایی یابید . با اجرای این تکنیک ها شما آرام آرام هورمون های کاهنده سطح کلسترول را در بدن خود افزایش می دهید و البته با احساس سبکی و تعادلی که به مرور توسط یوگا و کلیه تمرینات آن تجربه خواهید کرد توان کنترل بر خود را نیز افزایش خواهید داد ، لذا ، خواهید توانست در برابر پرخوری نیز مقاومت قوی تر و لذتبخشی داشته باشید . البته از میان آساناهای یوگا می توان به حرکات تخصصی تری نیز اشاره داشت که به صورت ويژه بر این امر مؤثر می باشند که در ادامه چند حرکت مفید در این زمینه ارائه می گردد :

وضعیت تمساح ( The Locust Pose  ) :

این پوزیشن موجب تقویت عضلات معده و تنظیم امعاء و احشاء می شود لذا در بهبود هاضمه موثر است . همچنین موجب بهبود عملکرد کبد شده و تولید کلسترول تحت کنترل بیشتر در خواهد  آمد . شکم ، کمر و مفصل ران شما تقویت شده و لذا موجب چربی سوزی در این نواحی می شود . همچنین موجب بهبود گردش خون و عملکرد قلب می شود .

 1♥ وضعیت تمساح ( The Locust Pose  ) : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج    2♥ وضعیت تمساح ( The Locust Pose  ) : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

3♥ وضعیت تمساح ( The Locust Pose  ) : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج  4♥ وضعیت تمساح ( The Locust Pose  ) : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

موارد منع و احتیاط : مبتلایان به فشار خون بالا ، بیماری های قلبی عروقی ، آسیب های جدی کمر ، مشکلات دستگاه گوارش ، فتق و در دوران قاعدگی و بارداری ، این حرکت را با مشورت پزشک و زیر نظر مربی خبره انجام بدهند .

آردهاماتسی ايندرآسانا يا وضعيت پيچ ستون فقرات در حالت نشسته Half Spinal Twist) Ardha Matsyendrasana) :             

آردهاماتسی ایندرآسانا وضعیتی عالی برای شکم و احشاء شکمی است . با این تمرین عضلات شکم تقویت می گردد و انجام تمرین موجب افزایش گردش خون در دستگاه گوارش و بهبود عملکرد سیستم هاضمه می شود . با افزایش گردش خون دفع بیشتر مواد زائد و سمی بدن تسهیل شده و لذا کلسترول ناشی از ترکیب نیتروژن و اکسیژن در بدن کاهش می یابد . با بهبود عملکرد سیستم گوارش ، تولید صفرا در بدن تنظیم می شود و کلسترول اضافی به صفرا تبدیل و از بدن خارج می گردد  .

 1♥ آردهاماتسی ایندرآسانا وضعیت پیچ ستون فقرات درحالت نشسته  Half Spinal Twist (Ardha Matsyendrasana) باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

2♥ آردهاماتسی ایندرآسانا وضعیت پیچ ستون فقرات درحالت نشسته  Half Spinal Twist (Ardha Matsyendrasana) باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

 

3♥ آردهاماتسی ایندرآسانا وضعیت پیچ ستون فقرات درحالت نشسته  Half Spinal Twist (Ardha Matsyendrasana) باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

4♥ آردهاماتسی ایندرآسانا وضعیت پیچ ستون فقرات درحالت نشسته  Half Spinal Twist (Ardha Matsyendrasana) باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

5♥ آردهاماتسی ایندرآسانا وضعیت پیچ ستون فقرات درحالت نشسته  Half Spinal Twist (Ardha Matsyendrasana) باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

 

موارد منع و احتیاط : مبتلایان به آرتروز شدید زانو ، فتق شکم ، آسیب دیدگی های ستون فقرات مخصوصاً در ناحیه گردن و سردردهای میگرنی و خانم های باردار ، این حرکت را با مشورت پزشک و زیر نظر مربی خبره انجام بدهند .

واجرآسانا یا رعد نشسته ( The Vajrasana Pose  ) / ویرآسانا یا قهرمان : Hero Pose) Virasana ) :

این  نحوه نشستن که در نمازهای روزانه هم ما مسلمانان حداقل 17 بار در روز آن تجربه می کنیم آسانایی بی نظیر هم برای سوشومنا نادی محسوب می گردد و هم برای هضم غذا! به عبارت بهتر تنها آسانایی که بلافاصله پس از صرف غذا مجاز به انجام آن هستیم واجرآسانا می باشد . واجرآسانا یا وضعيت رعد نشسته بهترین وضعيت برای تقویت عضلات کمر و کشش ستون مهره ها می باشد . در صورت مداومت در انجام این آسانا شما خواهید توانست عضلات شکم را تقويت کرده و وضعیت قامت خود را سامان بخشید . این کار می تواند گردش خون بدن را در فعال نموده و خونرسانی به ارگان ها و احشاء شکمی را نیز بیشتر نماید ، لذا موجب بهبود عملکرد آن ها می گردد . نتیجه این امر درمان هر گونه بیماری و اختلال مربوط به امعا و احشاء کبد خواهد بود ، بنابراين نشست در وضعیت واجرآسانا در کنار تمامی فواید و برکاتی که نصیب فرد می نماید اثرات کنترلی کاملی را بر روی تنظیم میزان کلسترول خون ایفا می نماید . شکل زیر یکی از شکل های اجرای این آسانا را نشان می دهد .

1 ♥ واجراسانا یا رعد نشسته ( The Vajrasana Pose  ) ویراسانا یا قهرمان : Hero Pose (Virasana)  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

2♥ واجراسانا یا رعد نشسته ( The Vajrasana Pose  ) ویراسانا یا قهرمان : Hero Pose (Virasana)  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

 

3♥ واجراسانا یا رعد نشسته ( The Vajrasana Pose  ) ویراسانا یا قهرمان : Hero Pose (Virasana)  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

 

موارد منع واحتیاط : افراد مبتلا به مشکلات جدی زانو و مچ پا این حرکت را زیر نظر مربی خبره انجام دهند .

درمان کلسترول خون با پرانایاما ( Pranayama Therapy ) :

با انجام منظم و پيگير تمرينات پراناياما مي توانيد به كيفيت بالاتري از سلامت ، نيرومندي و نيروي حياتي دست پيدا كنيد . اين تمرينات به عملكرد قلب ، شش ها و مغز انسجام می بخشد و موجب هضم بهتر غذا و سرعت در گردش خون می گردد . تلفيق پراناياما با آساناهاي يوگا تمام منابع بيماري در بدن را از بين برده و سلامت را به انسان باز می گرداند . تمرینات تنفسی یوگا کمک شایانی به دفع کلسترول خون نیز می نماید . در این تمرینات شما بر روی تنفس خود متمرکز میشوید و با این تمرکز و البته انجام تمرینات منظم ، افزایش خونرسانی و اکسیژن رسانی و نیز رساندن مواد غذایی به ارگان های بدن تسهیل می گردد . اعجاز تمرینات تنفسی نیز در همین امر نهفته است چرا که موجب  کاهش تشکیل پلاک در شریان ها  شده و سلامت عروقی را بدنبال خواهد  داشت . از طرفی دیگر تمرینات پرانایاما موجب کنترل و تنظیم ترشحات غدد و هورمون های تولید کننده استرس مانند کورتیزول و آدرنالین شده و در نتیجه کاهش این هورمون ها تجربه آرامشی ژرف و عمیق فراهم می گردد .

از دیگر آساناهای مؤثر در کاهش کلسترول خون می توان به آساناهای زیر اشاره داشت :


Wind Relieving Pose  ♥  Pavanmuktasana  حرکت چرخش باد یا  گاز خارج کن یا قفل پا

1Wind Relieving Pose (Pavanmuktasana) وضعیت گاز خارج کن یا قفل پا : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج  2Wind Relieving Pose (Pavanmuktasana) وضعیت گاز خارج کن یا قفل پا : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج 3Wind Relieving Pose (Pavanmuktasana) وضعیت گاز خارج کن یا قفل پا : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

Fish Pose   Matsyasana ماتسی آسانا یا وضعیت ماهی

1Fish Pose (Matsyasana) وضعیت ماهی باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج 2Fish Pose (Matsyasana) وضعیت ماهی باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

Chair Pose I   Utkatasana I اوتکات آسانا 1 یا وضعیت صندلی 1 

1Chair Pose I (Utkatasana I) وضعیت صندلی 1 : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج      2 Chair Pose I (Utkatasana I) وضعیت صندلی 1 : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج 3Chair Pose I (Utkatasana I) وضعیت صندلی 1 : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

Chair Pose II    Utkatasana II اوتکات آسانا 2 یا وضعیت صندلی 2

1Chair Pose II (Utkatasana II) وضعیت صندلی 2 : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج       2 Chair Pose II (Utkatasana II) وضعیت صندلی 2 : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج    3 Chair Pose II (Utkatasana II) وضعیت صندلی 2 : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

Bridge Pose    Setu Bandhasana ستوبانداسانا یا وضعیت پل

1Bridge Pose (Setu Bandhasana) ستوبانداسانا یا پل : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

2Bridge Pose (Setu Bandhasana) ستوبانداسانا یا پل : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

3Bridge Pose (Setu Bandhasana) ستوبانداسانا یا پل : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

Corpse Pose    Savasana  شاواسانا یا وضعیت جسد

Corpse Pose (Savasana) شاواسانا وضعیت جسد : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

Cobra Pose  Bhujangasana   بهوجانگ آسانا یا وضعیت مار کبری

1Cobra Pose (Bhujangasana)  بهوجانگ آسانا یا وضعیت مار کبری  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

2Cobra Pose (Bhujangasana)  بهوجانگ آسانا یا وضعیت مار کبری  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

3Cobra Pose (Bhujangasana)  بهوجانگ آسانا یا وضعیت مار کبری  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

4Cobra Pose (Bhujangasana)  بهوجانگ آسانا یا وضعیت مار کبری  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

5Cobra Pose (Bhujangasana)  بهوجانگ آسانا یا وضعیت مار کبری  باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

 Standing Side Stretch Pose  ♥ تیریاکاتاداسانا یا جنبش درخت خرما

1Standing Side Stretch Pose تیریاکاتاداسانا جنبش درخت خرما : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج          2Standing Side Stretch Pose تیریاکاتاداسانا جنبش درخت خرما : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج 3 Standing Side Stretch Pose تیریاکاتاداسانا جنبش درخت خرما : باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

 

Sun Salutation  ♥  Surya Namaskar   سلام بر خورشید

Sun Salutation (Surya Namaskar)  سوریاناماسکارا سلام بر خورشید باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

آرامش و سلامتی شما آرزوی ما است  

باشگاه یوگا پرنده آزاد

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع : cholesteroladvice