تمرينات تنفسي باشگاه تخصصی يوگا پرنده آزاد ♥

استان البرز باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج تمرينات تنفسی يوگا پراناياما سیمین صدیق ابراهیم نیا

♥ تعريف پراناياما

پراناياما علم کنترل و توسعه ي تنفس براي منظم کردن ذهن است که در دم ، بازدم ، حبس دم و حبس بازدم اعمال مي گردد . پاتانجلي پراناياما را «ايجاد وقفه در روند ريتم هاي عادي دم و بازدم» بيان مي کند . (يوگا سوترا ، بخش دوم ، سوتراي چهل و نهم) به فرآيندي که در طي آن با منظم کردن تنفس بيروني ، پرانا تحت کنترل قرار مي گيرد ، پراناياما اطلاق مي گردد .

♥ رعايت نکات ضروري در تمرينات پراناياما

براي انجام تمرينات جدي پراناياما ، ضروري است که قبلاً آساناهاي يوگا حداقل به مدت شش ماه تمرين شده و فرد در آنها پيشرفت کرده باشد ، در غير اينصورت احتمال خطر وجود دارد . در متن هاتايوگا پرادي پيکا بخش دوم ، فراز اول در اين رابطه چنين گفته شده است : «پس از استقرار کامل در آسانا ، کنترل بدن و رعايت رژيم غذايي ، مي توان پراناياما را زير نظر استاد تمرين کرد .»

تمرينات نشسته انجام گيرد . (غير از تنفس شکمي که مي توان آن را به صورت نشسته و يا خوابيده ، در وضعيت شاواسانا انجام داد مابقي تنفس ها ميبايست به صورت نشسته انجام گيرد .)

ستون فقرات در مسير جاذبه زمين يعني به صورت صاف قرار گرفته و گوش ها ، شانه ها و لگن نيز در يک راستا باشند .

نسبت دم و بازدم در تمرينات پي در پي ، مشخص ، معين و کنترل شده باشد .

هنگام تنفس هيچگونه فشار و يا انقباضي در عضلات صورت ، سر و چشم ها نباشد و آرامش ظاهري و دروني فرد حفظ شود .

کنترل عضلات ارادي تنفسي طبق دستورات انجام گيرد .

در مراحل پيشرفته پراناياما زمان ، مکان ، تعداد تنفس در هر تمرين ، تغذيه ساتويک (مواد غذايي پاک و سرشار از پرانا و انرژي) و تعداد دفعات در شبانه روز مورد توجه خاص قرار گيرد . پرهيز از دخانيات نيز از موارد ضروري مي باشد .

آهنگ تنفس و سرعت آن نيز هماهنگ انجام گيرد .

هرگاه ضمن انجام تمرين احساس ناخوشايندي بوجود آمد مي بايست تمرين بلافاصله قطع شده و با راهنما مشورت گردد . (توجه داشته باشيد زماني که اولين بار تمرينات تنفسي آغاز مي گردد به جهت تصفيه بدن از سموم احتمالاً  علائمي مانند حساسيت و يا تحريکات دروني تجربه مي گردد .)

تنفس ها مي بايست در شرايط جسمي و ذهني مناسب انجام گيرد و جزو برنامه روزانه فرد باشد ، در غير اين صورت تأثير منفي خواهد داشت .

در حين انجام تمرينات نبايد معده پر باشد (حداقل دو ساعت پس از صرف غذا) و پس از پايان تمرينات نيز تا بيست دقيقه از خوردن مواد غذايي پرهيز گردد .

کليه تمرينات تنفسي در يوگا فقط از طريق بيني انجام مي گردد . (غير از مواردي  خاص مانند تنفس شيتالي ، سيتکاري)

♥ محدوديت ها در تمرينات پراناياما

در انجام تمرينات تفسي در صورتي که تنفس ها به راحتي انجام نمي گردد مسلماً مشکل فيزيکي و يا عصبي موجب آن است . بنابر اين هرگز نبايد در اين موارد به جسم فشاري وارد گردد . لازم به ذکر است که يادگيري تنفس ها نياز به صبر ، شکيبايي و تمرين و تکرار دارد ، همچنين سبک و شيوه زندگي نيز در پيشرفت و موفقيت تمرينات بسيار مؤثر مي باشد . کساني که داراي شرايط زير هستند مي بايست قبل از انجام تمرينات پراناياما حتماً با پزشک خود مشورت نموده و تمرينات را نيز تحت نظر مربيان متخصص و خبره انجام دهند .

فشار خون بالا يا پايين

اختلالات يا نارسايي هاي قلبي

التهابات مجاري دستگاه تنفسي ، آلرژي ها و گرفتگي هاي شديد بيني

حملات آسم

مصرف دارو بطور مداوم و مستمر به هر دليلي

اختلالات يا بيماري هاي ريوي ، دستگاه گوارش و يا فتق

بيماري هاي شديد رواني و يا اعصاب

بيماري هاي حاد چشمي

تب شديد

کساني که انحراف بيني دارند نيز مسلما در انجام تنفس ها با مشکل روبرو خواهند شد بنابر اين چنين افرادي نيز مي بايست تنفس ها را با شمارش و ظرفيت کمتر انجام دهند .

♥ فوايد تمرينات تنفسي

تنفس حياتي ترين ويژگي حيات و زندگي در بدن انسان است که بر روي کليه فعاليت هاي سلولي ، خصوصاً سلول هاي مغزي اثر مستقيم و چشمگيري دارد . سلامتي عمومي هر فرد بستگي به عملکرد هماهنگ و متوازن دستگاه هاي بدن او دارد و با هماهنگي بيشتر اندام ها ، درصد سلامتي انسان نيز بالاتر خواهد رفت و بي شک تنفس عامل اساسي و مهمي در اين امر محسوب مي گردد . تکنيک هاي تنفسي يوگا مي تواند ظرفيت ريه ها را افزايش داده و از اين طريق اکسيژن بيشتري به بافت ها و اعضاي بدن به جهت عملکرد بهتر برسد . با انجام منظم و صحيح تمرينات تنفسي دستگاه هاي عمده بدن از قبيل دستگاه عصبي، تنفسي ، گردش خون ، غدد درون ريز ، دستگاه گوارش و . . . نيز عملکرد بهتر و هماهنگ تري داشته و افزايش کارآيي بدن ايجاد خواهد گرديد . همچنين با بهره گيري از علم تنفس در يوگا مي توان کنترل بهتري بر خويشتن داشت و هيجانات و فشار هاي عصبي را مديريت کرده آرامش جسم و جان را تجربه نمود . در متن هاتايوگا پرادي پيکا ، بخش دوم ، فراز دوم آمده است : «چون پرانا آشفته شود ، امواج ذهني نيز آشفته شوند و چون پرانا از حرکت باز ايستد ، امواج ذهني (چيتا) نيز متوقف شوند . با کنترل پرانا ، ذهن را مي توان مهار کرد .»

بنا به گفته يکي از حکماي باستاني

اجازه دهيد عيوب و نقايص ما با پراناياما بسرعت از بين برود

باشگاه تخصصی يوگا پرنده آزاد

سيمين صديق ابراهيم نيا