مقالات

باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد
یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

یوگای چشم

حرکات کره چشم انسان به وسیله شش عضله خارج کره چشمی که به اطراف کره چشم چسبیده اند کنترل می شود . این عضلات نیز همانند عضلات بدن نیازمند تقویت هستند تا فرد با تقویت این عضلات ، میدان دید بیشتری کسب کرده و کمتر در معرض ضعف بینایی قرار گیرد . اصولا کار با کامپیوتر و افزایش سن از مهمترین عواملی هستند که موجب ضعف این عضلات شده و باعث کاهش قدرت انطباق چشم ها می گردند ، بنابراین افزایش قدرت عضلات چشم برای تقویت بینایی انسان اهمیت زیادی پیدا می‌کند . انجام روزانه یکسری از تمرینات ويژه تحت عنوان یوگای چشم ، خستگی چشم ها را کاهش داده و پیرچشمی را به تعویق می‌اندازد .

 یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

تذکر مهم : افرادی که ناراحتی های چشمی دارند یا از لنزهای چشمی استفاده می کنند ، همچنین مبتلایان به بیماری دیابت لازم است قبل از انجام این تمرینات با پزشک معالج خود مشورت داشته باشند .

کاملا صاف و راحت و آرام در یکی از نشست های یوگا بنشینید و سر و گردن را ثابت نگهدارید . دست ها را می توانید در حالت چین مودرا و یا گیانا مودرا بر روی زانوها قرار دهید . چشم ها را ببندید و آگاهانه بدن خود را مرور کنید تا کاملا به شکل صحیحی نشسته باشید . سپس به آرامی توجه و آگاهی خود را به دم ها و بازدم های خود معطوف کرده و با هر دم و بازدم عضلات پیشانی ، چشم ها و تمام صورت خود را وانهاده کنید . حال می توانید آرام چشم های خود را باز کرده و تمرینات را آغاز نمائید .

♥ تمرین اول : به آرامی چشم ها را به سمت بالا و پایین حدقه چشم حرکت دهید و تا جایی که ممکن است دورترین نقاط بالا و پایین را نگاه کنید . البته دقت کنید که فشاری به چشم وارد نشود . این عمل را  10 بار تکرار کنید . سپس به آرامی چشم ها را ببندید ، کف دست ها را به هم بسائید تا گرم شود و با کف دست چشم ها را بپوشانيد . لحظاتی در این حالت بمانيد . با اين کار به چشمان خود استراحت مي دهيد و گرماي دست ها نقش مهمي در کاهش فشار چشم ها ايفا مي کند .

یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

♥ تمرین دوم : به آرامی و تا جایی که ممکن است چشم ها را به چپ و راست حرکت دهید و تمام سعی خود را داشته باشید که دورترین نقاط ممکن را با چشمها دنبال کنید . پس از  10 بار تکرار این عمل ،  به آرامی چشم ها را ببندید و دوباره دست ها را به هم بمالید تا گرم شود و بر روی چشم ها قرار داده و استراحت کنید .  

یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

تمرین سوم : سر را کاملا صاف نگه دارید ، ابتدا به منتهی الیه گوشه سمت چپ بالا نگاه کنید ، سپس نگاه‌ را به آرامی به سمت پایین تغییر دهید و به گوشه سمت راست پایین نگاه کنید . سپس نگاه‌ را آرام به طرف بالا ببرید و به گوشه سمت راست بالا نگاه کنید و پس از آن دوباره حرکت رو به پایین را در مسیر گوشه سمت چپ ادامه دهید . در پایان دور اول به نقطه شروع یعنی گوشه سمت چپ بالا برگردید . تمرین را سه بار تکرار کنید و با گذاشتن گودی کف دست ها بر روی چشم های بسته خود استراحت لازم را به چشم ها بدهید .

یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

♥ تمرین چهارم : شامباوی مودرا انجام دهید به این ترتیب که در ابتدا به نقطه ای در روبرو نگاه کنید و سپس جهت نگاه را به بالا تغییر داده ، به نقطه وسط ابروها خیره شوید و برای چند ثانیه نگاه‌ را نگه دارید . این مودرا یک تمرین قوی برای مراقبه بشمار می رود و بر روی آجنا چاکرا یا چشم سوم اثرات مثبت و مفیدی دارد .

یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

تذکر مهم : به جهت اینکه این تمرین با عضو حساسی از بدن در ارتباط می باشد توجه داشته باشید که در وضعیت نهایی به مدت طولانی نمی بایست توقف کنید ، به جهت اینکه در توقف طولانی مدت ، عضلات و اعصاب چشم تحت تأثیر این تمرین شدیداً تحریک شده و بر روی شبکیه اثرات منفی بر جای می ماند . به خاطر بسپارید تنها چند ثانیه کفایت می کند و تمرین را بین 5 تا 10 مرتبه می توان تکرار نمود .

♥ تمرین پنجم : ناسیکاگرا دریشی مودرا انجام دهید . به بینی‌خود خیره شوید و تمرکز خود را بر نوک بینی نگهدارید . پس از لحظاتی آرام چشم ها را ببندید و رها سازید . این تمرین را می توانید به دفعات در طول 5 دقیقه تگرار کنید .

یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

تذکر مهم : اگر چشم ها دچار خستگی شدند به آن ها فشار نیاورید و به شیوه ای که آموختید با گرم کردن دست ها و گذاشتن بر روی چشم ها استراحت لازم را برای چشمان خود فراهم کنید  . پس از رفع خستگی می توانید تمرین را تکرار کنید .


♥ تمرین ششم : چشم‌ها را به آرامی به صورت دایره‌وار ، در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه حرکت دهید .5 بار این تمرین را تکرار کنید ، سپس چشم‌ها را به آرامی ببندید و به شیوه ای که آموخته اید استراحت کنید .

یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

تمرین هفتم : انگشت خود را در مقابل بینی نگه دارید  و به آرامی به سمت راست حرکت دهید و در منتهی الیه سمت راست لحظاتی ثابت نگهدارید . سپس آرام به مرکز برگردانید و به سمت چپ حرکت دهید و مجدداً برای لحظاتی ثابت نگهدارید . در پایان دور اول چشم‌ها را کمی بالا ببرید و نگاهی به دورترین نقطه افق بیندازید . 5 بار این عمل را تکرار کنید و بعد مجدداً به چشمان خود استراحت دهید .

تمرین هشتم : چشم ها را تا زمانی که احساس ناراحتی نکرده‌اید ، محکم ببندید . این انقباض را برای 3 ثانیه نگهدارید و سپس چشم‌ها را آرام باز کنید . 5 بار این تمرین پلک زدن را انجام دهید .

در پایان تمرینات مجدداً  کف دست‌ها را به هم بمالید تا گرم شود و گودی کف دست ها را بر روی چشم های بسته خود قرار دهیذ . اجازه ندهید کمترین نوری از لابه لای انگشتان عبور کند . به تاریکی پشت چشم های بسته خود خیره شوید و تصور کنید که این تاریکی تیره و تیره‌تر می‌شود . سپس بر روی این فضای تاریک تمرکز کنید و به مرور یکی از خاطرات خوشایند خود بپردازید . برای چند دقیقه  در این وضعیت بمانید و استراحت کنید . برای پایان دادن به تمرینات در تاریکی گودی کف دست ها چند بار پلک بزنید و آرام چشم ها را باز کنید . حالا با چشم‌هایی جهان را می‌بینید که با چند دقیقه قبل خود تفاوت دارد . جهان پیرامون شما آرام‌تر و روشن تر شده است!

 یوگا!یوگای چشم! پیشگیری از پیرچشمی! شامباوی مودرا! ناسیکاگرا دریشی مودرا!باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج!انعطاف پذیری عضلات چشم!بهبود کارکردچشمها!

شما می‌توانید این تمرین‌های ساده را در هر ساعتی از روز و در هر جایی که هستید ، انجام دهید . تاثیر این تمرینات پس از چند هفته تمرین مستمر ، خود را نشان خواهد داد و با تکرار اين تمرینات متوجه انعطاف پذيري عضلات چشم ها و بهبود کارکرد آن ها  خواهيد شد .

 ♥ چشمانی نورانی برایتان آرزومندیم

♥ باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج ♥ یوگای چشم ♥ پیشگیری از پیرچشمی ♥ شامباوی مودرا ♥ ناسیکاگرا دریشی مودرا ♥ انعطاف پذیری عضلات چشم  ♥ بهبود کارکردچشمها ♥

باشگاه یوگا پرنده آزاد

همراه ماندگار شما در سفر زندگی