پيام هفته ♥ باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد

استان البرز باشگاه تخصصی يوگا پرنده آزاد کرج سیمین صدیق ابراهیم نیامیلا با سعادت نبی اکرم ( ص ) و امام جعفر صادق ( ع ) مبارک باد

گوش کن هفت آسمان در شور و حالی دیگرند

عرشیان و فرشیان نام محمّد می‌برند

سالروز ميلاد با سعادت نبي اکرم ، بهانه خلقت و پیامبر رحمت ، حضرت محمد مصطفي (ص) 

و ششمين اختر تابناک امامت و ولايت ، قرآن ناطق ، حضرت امام جعفر صادق (ع) تبريک و تهنيت باد

بيست و نهم دي ماه روز اخلاق و مهرورزي گرامي باد

گرچه نام پيامبر عظيم الشأن اسلام (ص) که در آسمان ها با نام «احمد» (ص) شناسای اهل آسمان است و در زمين با نام «محمد» (ص) شناخته و ستوده میشود همواره و همه جا عجين دل ها و انيس انديشه های ملت ماست ، اما  ماه ربيع الاول افتخار اين را يافته است تا اين نام مبارک را همچون شولايي از نور و نيايش بر شانه های خود بپوشد و تکرار اين نام پر برکت براي جنس بشر مجالي ست تا در مسير يادآوري اهداف و منش پيامبر نور و رحمت و نيز معرفي شخصيت الهي و ابعاد رسالت آن حضرت گام هايي دوباره بردارد ؛ چرا که « پيامبر اعظم (ص) اسلام مجموعه تکامل يافته فضائل همه انبياء و اوليای الهی در طول تاريخ و درخشان ترين کهکشان عالم وجود است که هزاران منظومه و خورشيد درخشان فضيلت و کرامت را در خود جای داده است . علم توأم با اخلاق ، حکومت همراه با حکمت ، عبادت همراه با خدمت به خلق ، جهاد توأم با با رحمت ، عزت همراه با فروتنی ، روزآمدی توأم با دورانديشی و صداقت با مردم در عين پيچيدگی های سياسی از ويژگی های بارز پيامبر اکرم (ص) است . » (1) و بدون ترديد معرفي و ترويج شخصيت والا و ويژگي هاي اخلاقي آن حضرت سهم تعيين كننده و بسزايي در ترويج و تحقق دين مبين اسلام داشته و سيره اجتماعي و عملي آن بزرگوار به عنوان عالي ترين الگوي شايسته زندگي بشري به منظور تقويت هويت دينی مسلمانان نقش كليدي و ارزشمندي خواهد داشت .
قرآن كريم سيره رسول اكرم (ص) را الگو و ميزان مناسبي براي تطبيق و ارزيابي اعمال مسلمانان معرفي مي كند : «لقد كان لكم في رسول الله اسوه حسنه لمن كان يرجوا الله و اليوم الاخر و ذكر الله كثيرا.» «به تحقيق رسول خدا براي شما نمونه نيكويي است ، براي هر كس كه اميد به خدا و روز جزا دارد و بسيار ياد خدا مي كند .»(2) در آيه ديگري نيز آمده است : «قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحبكم الله .» «بگو اي پيامبر كه اگر خدا را دوست مي داريد از من تبعيت نماييد كه خداوند شما را دوست بدارد .»(3) معرفي پيامبر به عنوان «اسوه حسنه» جهت ارائه الگويي است كه روش هاي عملي او در كليه شئون فردي ، اجتماعي ، سياسي ، فرهنگي و . . . قابل دستيابي و پيروي عملي از جانب پيروان مكتب است . اميرالمؤمنين علي (ع) نيز نمونه بودن پيامبر (ص) را اينگونه معرفي مي نمايد : «پيروي كردن از رفتار رسول خدا و الگوگيري از پيامبر براي شما كافي است .»(4) و نيز مي فرمايد : «از پيامبر پاك و پاكيزه ات پيروي كن زيرا راه و رسمش سرمشقي است براي آن كسي كه بخواهد تأسي جويد و انتسابي است عالي براي كسي كه بخواهد منتسب گردد و محبوبترين بندگان نزد خداوند كسي است كه از پيامبرش سرمشق گيرد و قدم به جاي او بگذارد .»(5) بنابر اين در انديشه اسلامي ، قرآن به منزله الگوي نظري و اقدامات پيامبر (قول، فعل و تقرير) به مثابه الگو و شاخص عيني پيروي و تبعيت معرفي گرديده اند و «با تأسي از اين نمونه كامل و كافي است كه انسان به سوي كمال مطلق رهنمون مي شود و وجوب اقتداء براي همين است .» (6)
«آن حضرت در مقام محبوب ترين پيشوا و والاترين زمامدار بود ولي مانند همگان مي زيست . بر زمين مي نشست و بر زمين غذا مي خورد . با بردگان هم غذا مي شد . مايحتاج خانه اش را از بازار تهيه و به سوي اهل خانه حمل مي كرد و با توانگر و نادار يكسان مصافحه مي نمود و به هر كس مي رسيد سلام مي كرد چه توانگر ، چه نادار ، چه كوچك و چه بزرگ .» (7) پيامبر خدا (ص) چنين بود ، ساده ، بي پيرايه و عاري از تكلف . مجلس وي آن چنان بود كه هيچ تفاوتي ميان او و اصحابش ديده نمي شد ؛ در حلقه اي ميان اصحاب مي نشست(8) تا هيچ برتري وجود نداشته باشد . از سيره ملوك و سلاطين و نوع نشست و برخاست و تشريفات آن ها و هر گونه اشرافيت سخت بيزار بود . «آن حضرت وقتي وارد مجلسي مي شد ، ميل نداشت كه جلوي پايش بلند شوند و گاهي اگر بلند ميشدند مانع مي شد و مردم را امر مي كرد كه قرار بگيرند . حاضر نمي شد وقتي سواره است پياده اي همراهش حركت كند ، آن پياده را سوار مي كرد و يا به او مي گفت تو جلوتر يا بعد از ما بيا . به هر حال حاضر نمي شد آن پياده در ركابش حركت كند . به روي خاك مي نشست و با دست خودش از بز شير مي دوشيد .» (9) مي فرمود : «خداوند دوست ندارد بنده اش را ببيند ، در حالي كه او در ميان يارانش براي خود امتيازي نسبت به ديگران قائل شده است .» (10) يا مي فرمود: «كدام بنده از من بنده تر است .» (11)

رسول گرامی اسلام (ص) براي بر پايي قسط و عدالت قيام كرد ، باطل را در هم كوبيد و دين حق را كه عدالتش فراگير بود آشكار نمود . ديني که سرلوحه آن صلح ، آرامش ، احترام به حقوق انسان ها ، مهرورزی ، عدالت خواهی و در يک کلام « اخلاق و معنويت » که رسول گرامی اسلام (ص) همواره علت بعثت خود را کامل کردن آن در ميان مردم بيان داشت .

آري ، سخن گفتن از حبيب آسمانيان و طبيب زمينيان سعادت است و نام محمد (ص) بر لب آوردن عبادت و بي گمان استقصاء و جستجوي كامل در اين مضامين والا و شرح و بسط آن بسی دشوار بوده و مجالی وسيع می طلبد ، اما از آنجا که تفحص و جستجو در اين آموزه هاي گرانسنگ گوهرهاي ناب و كميابي را به انسان هديه مي نمايد كه در جهت حركت به سوي كمـال ، بازشنـاسي اين ارمغـان ها ضروري می نمايد ، لذا ما نيز لحظاتي اوج گرفتيم و رو به سمت آسمان و افلاک ره پوييديم . با اشاره ای مختصر نكاتي از اين منبع عظيم عشق و رحمت الهي را بيان نموديم تا مشتاقان را به تأمل و تدبر بيشتر در جمله جمله و کلمه کلمه منشور هدايت پيامبر حق جوی و عدالت گستر اسلام فرا خوانيم و در پي جستجوی راه سعادت و حياتی دوباره تمسک جوئيم بر « طبيب دوار» (12) تا باز هم چشم بر جمعه پر باران بدوزيم تا زمين باری ديگر مطلع خورشيد گردد و تابش پرتو هاي نور و رحمت لم يزلي پروردگار را در انوار عدالت موعود (عج) دوباره به ملاقات بنشيند .


  رَبََنا تَقَبَل مِِنا اِِنَکَ اَنتَ السَميعّ العَليم

باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد

سيمين صديق ابراهيم نيا . دي ماه سال 1392 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

  • 1/ سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی (ع) ، 1 / 1 / 85 .
  • 2/ سوره احزاب : آيه  21.
  • 3/ سوره آل عمران : آیه 31  .
  • 4/ رضي ، سيد ابوالحسن محمد ؛ نهج البلاغه ، خطبه 160 .
  • 5/ همان .
  • 6/ ابن ميثم بحرانی ؛ شرح نهج البلاغه ، ج 3 ، ص 285 .
  • 7/ ر . ک . به : كليني رازي ، ابي جعفر محمد بن يعقوب ؛ الکافي ، ج 6 ، ص 271 و ج 8 ، ص 131 .
  • 8/ مجلسي ، محمد باقر ؛ بحارالانوار ، ج 16 ، ص 236 .
  • 9/ مطهري ، مرتضي ؛ بيست گفتار ، ص 141 .
  • 10/ کحل البصر ، ص 68 .
  • 11/ طبرسي ، فضل بن حسن ؛ مکارم الاخلاق ، ص 16 .
  • 12/ امام علی (ع) : «طبيب دوار بطبه قد احکم مراهمه و احمی مواسمه يضع ذالک حيث الحاجه اليه من قلوب عمي و اذان صم و السنه بکم متتبع بدوائه مواضع الغفله و مواطن الحيره. »« پيامبر (ص) طبيبی است که برای درمان بيماران سيار است . مرهم هاي شفابخش او آماده و ابزار داغ کردن زخم ها را گداخته . برای شفای قلب های کور و گوش های ناشنوا و زبان های لال و با داروی خود در پی يافتن بيماران فراموش شده و سرگردان است .»