آموزش مدیتیشن

باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد

♥ مرکز تخصصی یوگا در کرج ♥ باشگاه یوگا پرنده آزاد ♥ آموزش مدیتیشن ♥ مدیتیشن درونی ♥ مراقبه من کیستم؟ ♥پرهیز از قضاوت ♥ پرهیز از مقایسه ♥ آزاد اندیشی ♥ رهایی از وابستگی ♥ توهم خود بزرگ بینی ♥ ادراک واقعی از خود ♥

مدیتیشن من کیستم؟

توجه : لطفاً تا زمانی که در انجام مديتيشن به مهارت نرسیده ايد به اجراي اين مديتيشن نپردازيد! حداقل چند ماه تمرين مداوم و روزانه مديتيشن به همراه انجام حرکت هاي فيزيکي يوگا يا آساناها را مي بايست انجام داده باشيد تا توانايي اجراي اين مراقبه را در خود ايجاد کنيد .

توضيحات : انسان امروزي با استفاده از مقايسه معيارهاي استانداردي که برای خود تعريف کرده است به صورت مداوم در حال قضاوت و سنجش  و مقايسه  خود بوده و به اين لحاظ به نوعي در توهم دائمی دست و پا می زند و بدین سبب از درک وافعي جهان اطراف خود محروم مانده است . انسان با درک عادی خود فقط خواهد توانست تنها به کیفیات وجودی خويش پی ببرد و تازمانی که با این دیدگاه به جهان اطراف خود می نگرد اشیاء را همواره با همان استانداردهای محدود خود خواهد دید و جهان اطراف خود را نیز با مقایسه با این معیارها خواهد سنجيد ، در حالیکه برای درک واقعی اشیاء مقایسه ای نباید انجام گیرد . این مدیتیشن که از نوع مديتيشن درونی است روشی مستقیم یا تحقیق از خود برای درک و شناخت جهان است .

نحوه اجرا : در يکی از نشست هاي یوگا با ستون فقرات صاف و سر در راستای ستون فقرات قرار گيريد . برای دقايقي از تنفس طبيعي خود آگاه باشيد . شاهد و ناظر خاموش دم ها و بازدم هاي طبيعي خود بود و بی غرض تنفس کنيد . سپس آرام آرام آگاهي از تنفس را رها کنيد و شروع به پرسيدن سئوالاتي از خود کنيد! ابتدا از خود برسيد : من کيستم؟ دقت کنيد که در پاسخ سئوال ، خود را براي خود چگونه معرفي مي کنيد! اگر نام خود را مجسم مي کنيد ، به خود يادآوري کنید که نام ، موردي اکتسابي است . پس در سئوال بعد از خود بپرسيد کسي که اين نام را دارد کيست؟! اگر پاسخ شما احساس یا درکی از خود است مثلا در پاسخ ، یکی از احساسات حاکم بر خود را انتخاب می کنيد مانند اينکه : من فردي هستم که احساس خوشبختی مي کند ، بلافاصله به خود گوشزد کنيد که نه! اين احساس من است! پس دوباره از خود بپرسيد کسی که اين احساس را دارد کیست؟ اگر پاسخ شما یادآور خاطره ای است دوباره به خود گوشزد کنید که نه این خاطره ایست که من دارم ، حالا کسی که این خاطره را دارد کیست؟ اگر پاسخ تصویری است که از خود در ذهن دارید و ظاهر خود را می بينيد یادآوري کنيد که نه این تصور من از خودم است! کسی که این تصویر را دارد کیست؟ به این ترتیب به صورت مرتب و سازمان یافته به هر سوال پاسخ دهید و پس از هر پاسخ جستجویی پویا و فعالانه برای رد آن در ذهن خود آغاز کنید . پاسخ ها و پرسش ها به اين روش و در زمان حال بیان می شوند و این جستجو برای پیدا کردن ریشه اصلی و واقعی خود است که در پشت بسیاری از خودهای دروغین و کاذب نهفته است و ما این چهره کاذب را به عنوان خود واقعی میشناسیم! مجدداً یادآوری می گردد که پس از يافتن مهارت در اجرای مديتيشن هاي ساده به اين تمرين بپردازيد و زمانی که برای تمرین آماده شدید ابتدا با روزی نیم ساعت و به مدت یک یا دو هفته آن را اجرا کنید . پس از دو هفته تمرين احتمالاً به پاسخ هاي قابل قبولی خواهید رسيد . در اين زمان و در صورت دستيابي به پاسخي قابل قبول ، این مدیتیشن را متوقف کنید و به انجام ديگر مديتيشن ها بپردازيد!

همچـــو موج از خود برآورديــم سر

باز هــم در خود تمــاشــا می رويــم

♥ مرکز تخصصی یوگا در کرج ♥ باشگاه یوگا پرنده آزاد ♥ آموزش مدیتیشن ♥ مدیتیشن درونی ♥ مراقبه من کیستم؟ ♥پرهیز از قضاوت ♥ پرهیز از مقایسه ♥ آزاد اندیشی ♥ رهایی از وابستگی ♥ توهم خود بزرگ بینی ♥ ادراک واقعی از خود ♥ 

سیمین صدیق ابراهیم نیا

باشگاه یوگا پرنده آزاد