آموزش 

باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد

استان البرز باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج سیمین صدیق ابراهیم نیا آساناهای یوگا

آشنايي با آساناهای يوگا 

آسانا ها حرکات فيزيکی یوگا هستند که موجب کند شدن روند پيري در بدن ، کاهش وزن ، تقويت عضلات ، اقزايش انعطاف ستون فقرات ، تقویت اعصاب ، متوقف ساختن بيماري ها ، رفع يبوست و سوء هاضمه و . . .  مي گردند .

در اصل آساناهاي يوگا شامل 84000 حركت بوده است که در طي قرون متمادي بتدریج تقليل داده شده و نهايتا از ميان تمامي این حرکات تنها  84 آسانا مفيد و کاربردی تشخيص داده شده است که آساناهاي اصلي يوگا نامیده می شوند . آساناهای یوگا یکسری حرکات ورزشی و فيزيکي هستند که با انجام آن ها بدن قادر می گردد الگوی حرکتي حقيقي خود را بدست آورده ، سطح آگاهي را افزايش داده و آرامش و تمرکز را تجربه کند . با پاکسازي و سم زدايي بدن و بيداري کانال هاي انرژي توسط انجام مستمر و پیوسته آساناها سلامت بدن توسعه مي يابد .

آساناهاي يوگا را مي توان به سه دسته کلي تقسيم کرد : مقدماتي ، متوسطه ، پيشرفته که هر يک از اين تقسيمات نيز به مراحل و دسته هاي جزئي تري تقسیم مي گردد و البته اين تقسيم بندي به منظور ايجاد هماهنگي در كل سيستم بدن صورت می گيرد .

تمرينات مقدماتي : این تمرينات مخصوص كساني است كه آشنايي با آساناهاي يوگا ندارند و یا بيمار بوده ، يا به دلیل ضعف جسماني قادر به انجام آساناهاي متوسطه و یا پیشرفته نمی باشند . با اين تمرينات که حرکات پاوان موكت آساناها (گرم كردن بدن و باز كردن انرژي هاي قفل شده) ناميده می شود تا حدودي آشنا شده ايد . از ديگر تمرينات مقدماتي مي توان به تمرين هاي تقويت چشم ، تمرينات ايجاد آرامش ، حرکات آماده سازي براي نشستن درحالت مراقبه و ... اشاره نمود .

تمرينات متوسطه : اين تمرينات نسبت به گروه اول مشكل ترند و كساني مي توانند گروه تمرينات متوسطه را انجام دهند كه تمرينات مبتدي و مقدماتي را انجام داده و از انسجام نسبي بدن برخوردار شده باشند . اين گروه از تمرينات نیاز بیشتري به تمركز ، استواري و هماهنگي تنفس دارند . از اين تمرينات مي توان به حرکات و تمرينات خم  به جلو ، تعادلي و ... اشاره نمود .

تمرينات پيشرفته : تمرينات پیشرفته مختص افرادي است كه بر روي سيستم عصبي و عضلاني خود كنترل پيدا كرده و در تمرينات گروه متوسطه مهارت لازم و کافي را كسب كرده باشند .

در هاتا يوگا آساناها به شش دسته ي كششي ، انقباضي ، تعادلي ، پيچشي ، معكوس و مركب تقسيم مي شوند .

پاتانجلي پدر يوگا ، آسانا را در دو كلمه ‹‹سيترا سوكام›› يعني ثابت و راحت خلاصه كرده است . آسانا يك حالت ثابت و راحت بدني است كه در آن دم و بازدم راحت و جاري است . هر حركت شامل سه مرحله است : 1 - رفتن به حالت 2 - ماندن درحالت  3 - خارج شدن از حالت و البته مهم ترين قسمت هر حرکت ماندن در وضعیت و حالت است . در حين آموزش آساناها ابتدا به کارآموزان ياد داده مي شود كه كشش و انقباض را حس كنند و محدوده ی حرکتی خود را بیابند . اگر در حين انجام آسانا درد  تجربه گردد ، ذهن دستور فرار از تمرين را صادر کرده و فرد تمايل خواهد داشت تا از حالت و وضعيت خارج شود ، لذا هر فردي موظف است تا در مورد انجام آساناها حد خود را رعايت نمايد .

به هنگام انجام آساناها ، خصوصا در مراحل اولیه ممكن است برخی از قسمت هاي بدن از دستورات شما سر پيچي كنند كه در اين صورت بايستي بدور از هر واکنش تدافعي و   ياعصبي با شكيبائي با بخش مربوطه رفتار كنيد ، چرا كه مقاومت بدن را هيچگاه نبايد با زور و فشار خنثي نمود در غير اينصورت ، خاطرات ثانوي كه خود داراي انقباض مي باشد را در بدن جاي مي دهيم و  وضع بدتر خواهد گرديد . 

لازم به ذکر است که جهت دستيابي به نتايج قبل قبول ، آساناها را می بایست به صورت مستمر و پيوسته ، هر روز به مدت 20 الي 60 دقيقه انجام داد . 

نكات مورد توجه در مورد آساناهاي يوگا :

1- در لحظاتي كه بر يك قسمت از بدن كشش وارد مي نماييد تا اينكه به حركت دلخواه برسيد مي بايست به ساير قسمت هاي بدن خود نيز توجه داشته باشيد. 

2- در حین انجام آساناهاي يوگا می بايست در كمال آرامش به انجام حركات بپردازيد و از بازي هاي ذهن خود را دور نگهداريد .

3-  تجزيه و تحليل حركات يوگا و توجه به کشش ها و انقباض ها جزئي از تمرينات يوگا محسوب مي گردد . لازم است تا در ضمن تمرينات اگر جسم درد را تجربه می کند ، به علت و منشاء این درد توجه کامل صورت گیرد . در این مواقع از خود سئوال کنید که با انجام چه عکس العملي از جانب شما درد از بين خواهد رفت؟ توجه کنيد که چرا چنين فشاري را احساس می کنيد؟ در تمام اوقاتي که در کلاس يوگا حضور داريد و يا حتی زمان هايي که در منزل مشغول انجام تمرينات خود هستيد ، شما مي بايست به تمام پيام هايي كه از رشته هاي عصبي ، عضلات ، پوست بدن و . . . دريافت مي کنيد و در مجموع به کل پیام هاي دريافتي بدن خود توجه كرده و آن را تجزيه و تحليل نمائيد . در اين صورت است که با جسم و ذهن خود آشتي نموده و تجربه ی زندگی آگاهانه را آغاز می نماييد . حرکت به سوي جاده سلامتي و آرامش نیز با گوش کردن به پیام های بدن آغاز می گردد .

4-  در خاتمه حركات فیزیکی يوگا حتما می بایست وانهادگی و يا شاوآسانا وجود داشته باشد . این بخش مهم ، اساسي و پيچيده تمرینات يوگا جزء لاينفک کلاس بوده و براي تکمیل تمرينات و تسکین عضلات و رشته هاي عصبي بسيار مفيد و مؤثر می باشد .
به خاطر داشته باشید مبادرت به تمرین آساناهاي يوگا در کنار کنترل ذهن و تمرينات تنفسی آن موجب تقویت اعصاب ، تنظیم و تقویت غدد درون ريز ، مقاوم شدن جسم و روح و در نهایت کسب آرامش و سلامتي شما خواهد شد . فقط صبور باشيد و گام به گام پیش برويد!

روزهايتان طلايي و نورانی و روزگارتان همواره بر مراد 

باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد