مفالات باشگاه علمی تخصصی يوگا پرنده آزاد

آموزش تمرينات فيزيکي طوگا ، آساناها ، يوگا و زانو درد ، باشگاه تخصصی يوگا پرنده آزاد کرج ، استان البرز

يوگا و آسيب هاي زانو 

در تمام منابع يوگا ذکر گرديده است که هدف یوگا اتحاد ذهن ، بدن و روح است . این دیدگاه معتقد است که ذهن ، بدن و روح یکی هستند و اگر این یگانگی در یک بستر مناسب قرار گرفته و راه درست تمرین نيز در پیش گرفته شود ، بدن می تواند به هماهنگي و تعادل برسد و صلح و آرامش را تجربه نمايد . یوگا عملی درمانی نیز شناخته شده است و انجام آگاهانه ، منظم و مستمر تمرين هاي يوگا به افراد کمک می کند تا به وضعیت ، تنظیمات و خصوصیات بدن خود بیشتر آگاه بوده ، بدن خود را منعطف کرده و پيرو آن آرامش پايدار را نيز تجربه کنند . یکی از مهمترین دلایلی که روز بروز بر تعداد افرادي که جذب تمرينات يوگا مي گردند افزوده مي گردد نيز به همين دليل است . اما افرادي که در بدن خود ضعف و يا ناهنجاري هايي دارند و يا بيماري هاي مفصلي و يا استخواني را تجربه مي کنند لازم است تا با آگاهي کامل شروع به انجام تمرين هاي يوگا نمايند . در اين مقاله با اشاره به مواردي مختصر به آسيب هاي زانو و انجام تمرينات يوگا مي پردازيم 

مبتلايان به آرتروز زانو و يا ساير مشکلات آن مي بايست در حين انجام تمرينات يوگا از انجام دادن حرکات شدید ، ناگهانی و غیر معمول زانو خودداری کنند . افراد مسن و به ویژه مبتلايان به آرتروز شديد زانو مي بايست از هر حرکت و يا نشستن در وضعیت هایی که نیاز به خم کردن زانو دارد ، نظیر نشست سوکهاسانا (چهار زانوي ساده) و خصوصاً نشست بر روي دو زانو (واجر آسانا) و يا حرکت هايي مانند ويرابادر آسانا (1 ، 2 ، 3) و . . . پرهيز نمايند .  به این افراد توصیه می شود حتماً تمرينات يوگاي خود را تحت نظر مربي مجرب انجام داده ، حتی الامکان بر روی زانو ننشینند و در زندگي روزمره نيز برای نشستن از مبل یا صندلی راحتی استفاده کنند . در حين تمرينات يوگا اين افراد مي توانند حرکات نشسته را در حالي که پاهاي خود را به سمت جلو بدن قرار داده اند انجام دهند . اين افراد لازم است اگر به تازگی یوگا را شروع کرده‌اند ، تمرينات خود را از تمرينات ساده و به صورت آهسته شروع کرده و به آهستگي نيز جلو بروند . چنين افرادي بايد از کلاس های يوگاي مبتدی شروع کرده و حرکات و وضعيت های بدن را به درستي بياموزند و کليه تمرينات خود را نيز با احتیاط انجام دهند . فراموش نکنيد بسیاری از افرادی که یوگا کار می‌کنند ، هنگامی‌ آسیب می‌بینند که سعی می‌کنند با شاگردان دیگر و یا با مربی خود رقابت کنند . بنابر اين هرگز برای رقابت با دیگران به بدن خود نبايد فشار وارد کرد . آگاهانه و فقط قسمتی از یک فرم و وضعيت يوگا را به درستی انجام دادن بهتر از اين است که کل یک فرم را در وضعیت بد و يا نادرست اجرا کردن! لذا توصيه مي گردد در حين اجراي تمرينات به جای تمرکز بر روی مقدار کشش بدن ، بر روی تنفس تمرکز شود . تمامي کارآموزان يوگا لازم است برای خود اهداف شخصی تعیین کنند و کليه افرادي که داراي ضعف و يا بيماري در زانو ، کمر ، گردن و . . . مي باشند نيز باید توان خود را تخمین بزنند و بر اساس آن به آرامي پيشرفت در تمرينات را تجربه کنند . این کار کمک می‌کند تا اين اشخاص اهداف کوچک و ویژه‌ای برای هر جلسه از تمرینات یوگا داشته‌ و از کشش و يا فشار بيش از حد بر بدن پرهيز کنند . ( همواره در کلاس هاي باشگاه تخصصي يوگا پرنده آزاد به کارآموزان گوشزد مي گردد : به بدن خود گوش فرا دهید . بروز درد ، پيامي است که بدن شما به وسیله‌ی آن به شما پيام مي دهد که اشتباهی رخ داده است . اين پيام هم در مورد افراد سالم و هم در مورد افرادي که داراي آسيب ديدگي و يا محدوديت در اجراي حرکات هستند صدق مي کند . به ياد داشته باشيد نیروی بدنی ، قدرت و انعطاف پذیری فاکتورهايي هستند که در اثر تمرين ، تکرار و توان ذهنی افراد به تدریج و روز به روز افزایش می‌یابند ، پس بدون اینکه در مورد پیشرفت خود نگران باشید ، به بدن خود فرصت پیشرفت بدهید. )

افراد مبتلا به درد زانو ، مي بايست در زندگي روزمره نيز مواردي را همواره مد نظر داشته باشند . مثلاً هنگام بلند شدن از صندلی ، ابتدا دست های خود را روی دسته های صندلی قرار داده و خود را کمی به سمت جلو بکشند ، سپس با فشار دست ها از روی صندلی بلند شوند . اين افراد حتی الامکان بايد کمتر از پلکان بالا و پایین روند ، اما در صورت نیاز به ویژه زمانی که درد زانو شدت پیدا کرده از پهلو  و به صورت تک پا تک پا ، از پله ها پایین یا بالا بروند . استفاده از سطوح شیب دار به جای پلکان به همه افراد به ویژه مبتلایان به درد زانو توصیه می شود . روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی بر روي سطح صاف براي تمامي افراد ، خصوصاً مبتلايان به آسيب هاي زانو توصيه مي گردد . پیاده روی باعث کاهش درد مفاصل و تقویت عضلات پا می‌شود و انعطاف پذیری بدن را بهبود ‌بخشيده و برای قلب و دستگاه گردش خون نیز بسیار مفيد است. در مواردی که آرتروز در مفصل زانو بسیار پیشرفت کرده است ، بیماران مبتلا مي بايست پشت میز نماز بخوانند ، به این ترتیب که هنگام سجده ، روی صندلی بنشینند و پیشانی خود را روی میزی که مهر روی آن است قرار دهند . به افراد سالم نيز در جهت پيشگيري از تجربه دردناک آسيب هاي زانو توصيه مي گردد از ايجاد تغييرات ناگهاني در بدن خود خودداري کنند ، چرا که بر اثر تغییر ناگهانی بدن در فعالیت های روزمره ، ممکن است به زانو آسیب برسد . همواره باید از کفش های با کيفيت خوب و با اندازه مناسب استفاده کرد . از پوشیدن کفش ها ، صندل ها و دمپایی هایی که کف لغزنده دارند ، خودداری نمود ، همچنین از پوشیدن کفش های سفت و خشک مي بايست اجتناب کرد . این کفش ها ، مانع انجام حرکات طبیعی مچ پا می شوند و زانوها را در معرض فشار ثانویه و شدید قرار می دهند . (لطفا مقاله « تمرینات مخصوص مراقبت از پاها » را نيز مطالعه فرمائيد .)

در خاتمه ، بحث ديگري که نمي توان از نظر دور داشت و فقط با اشاره اي گذرا به آن مي پردازيم اين است که در يوگا اعتقاد بر اين است ، در کنار علل فيزيکي بروز بيماري که در نتيجه سبک و شيوه ي ناصحيح زندگي ، عدم به کار گيري صحيح عضلات و مفاصل ، عدم تحرک و يکجا نشيني ، تغذيه نادرست ، افکار ناصواب و . . . بيماري هاي مختلف در بدن ايجاد و تجربه مي گردد ، مي بايست به علل رواني و روحي بيماري ها نيز توجه نمود . در يوگا براي ناراحتی هاي زانو اين علل عنوان شده است : غرور  و خودپسندی مفرط ، عجز از زانو زدن و خم شدن ، انعطاف ناپذیر بودن و تسلیم نشدن ! نظر شما چيست؟

و توصيه پاياني اينکه : اگر آسیب دیدگی ، محدودیت در حرکات یا شرایط ویژه‌ پزشکی دارید قبل از شرکت در کلاس هاي يوگا حتماً به مربی خود اطلاع دهید . همچنین بهتر است قبل از شروع تمرينات يوگا با پزشک خود مشورت کرده و در مورد حرکاتی که باید از آن ها اجتناب کنید مطلع باشيد .

به اميد سلامتي و شفاي تمامي بيماران 

 باشگاه يوگا پرنده آزاد 

سيمين صديق ابراهیم نیا