يادداشت هاي مفيد باشگاه علمی ـ تخصصی یوگا پرنده آزاد

استان البرز باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج  سیمین صدیق ابراهیم نیا BMI

 BMI خود را محاسبه کنيد

BMI ( نشانگر چگالی بدن ) يکی از دقيق ترين راههايي است که مشخص می کند آيا شما از تناسب اندام برخوردار هستيد و يا دچار اضافه وزن مي باشيد! به اين ترتيب ميتوانيد تشخيص دهيد که اين وزن اضافی به چه ميزان سلامتي شما را به خطر انداخته است. BMI بر اساس قد و وزن، چربی کلی بدن را در افراد می سنجد.

اگر BMI فردی 27-26 باشد بدان معنی است که فرد حدود 20درصد اضافه وزن دارد و بطور ميانگين در معرض ابتلاء بيماری ها قرار دارد.

اگر BMI فردی 30 و يا بيشتر باشد به چنين فردی چاق گويند. BMI بالا احتمال ابتلاء به بيماری ها را در افراد به شدت افزايش میدهد . ناراحتی های قلبی، ديابت و فشار خون بالا همگی مربوط به بالا بودن وزن می باشد. BMI 30 و يا بيشتر به هر دليلی احتمال مرگ را به ميزان 150-50 درصد افزايش می دهد.

برخی از کارشناسان بهداشت بر اين باورند، افرادی که تنها وزن بالايي دارند و ديگر فاکتورهای خطرناک برای سلامتی نظير کلسترول و يا فشار خون بالا را ندارند بهتر است از غذاهای سالم و ورزش بهره مند شوند تا از بالا رفتن بيشتر وزن خود جلوگيری کنند. افرادی که علاوه بر وزن بالا ديگر فاکتور های سلامتی را ندارند نيز به آن ها توصيه می شود سعی کنند فعاليت هايي در جهت پايين آوردن وزن خود انجام دهند و بهتر است قبل از هر اقدامی و يا ورزشي با پزشک و يا افراد متخصص مشورت کنند.

در سال 1998 وزن ايده آل با BMI 24 و يا کمتر معرفی شده است. ( BMI بين 20 تا 25 ) بنابر اين مي توان اعلام داشت: افراد داراي BMI 25 تا 29/9 چاق و BMI بالای 30 بسيار چاق محسوب می شوند و اين افراد در معرض بيماری های بسياری قرار دارند. اگر BMI  شما کمتر از 20 است شما مبتلا به لاغری می باشيد و بايد به فکر افزايش وزن خود باشيد. از تقسيم مجذور قد به متر بر وزن به کيلوگرم مي توانيد BMI خود را محاسبه کنيد.

با مراجعه به جدول زير نيز مي توانيد گروه وزني خود را تشخيص دهيد:

استان البرز باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج  سیمین صدیق ابراهیم نیا