مقالات 

باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد

,سوامی شیواناندا,Yoga,سادانا,یوگا,یوگا کرج,یوگا استان البرز,کلاس یوگا,مرکز تخصصی یوگا,باشگاه نمونه یوگا,مراقبه, برهما موهورتا ,سیمین صدیق ابراهیم نیا, مدیتیشن,موکشا,آسانا,جاپامانترا,یوگا,معنویت,جالانتی,باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج 

سادانا

سادانا طراحی یک تمرین شخصی است. تمرینی که بواسطه انجام مستمر آن، شاهد دگرگونی های مثبتی در سطوح مختلف ذهن، ادراک و آگاهی خود خواهیم بود. با انجام سادانا خواهیم توانست قدرت ادراک و آگاهی خود را بالا بریم و از به هم پیوستگی معنویت با زندگی روزمره درک بهتری پیدا کنیم. برای خود سادانا طراحی کنید و خود را ملزم و متعهد به انجام تمرین های سادانای خود کنید. تمرینات را با توجه به توانایی و قابلیت های خود طراحی نمائید. در صورتی که در شرایط خاصی فرصت انجام تمرینات به طور کامل وجود نداشته باشد، می توانید آساناها را فقط به انجام سلام بر خورشید محدود نمائید.

نمونه برنامه سادانای پیشنهادی که قابل تغییر بوده و با توجه به توانایی و قابلیت های فردی طراحی میشوند

,سوامی شیواناندا,Yoga,سادانا,یوگا,یوگا کرج,یوگا استان البرز,کلاس یوگا,مرکز تخصصی یوگا,باشگاه نمونه یوگا,مراقبه, برهما موهورتا ,سیمین صدیق ابراهیم نیا, مدیتیشن,موکشا,آسانا,جاپامانترا,یوگا,معنویت,جالانتی,باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد کرجمجموعه ای از تمرینات که صبح ها بعد از بیدار شدن انجام می شوند.

آساناها

نتی                                                             هرروز صبح بیش از شروع آساناها

تاداسانا                                                        2 دقیقه

تمرینات پاوانموکت  آسانا                               10 الی 15 دقیقه

سلام بر خورشید                                           حداقل 3 دور

شاواسانا                                                      حداقل 5 دقیقه

تمرینات تنفسی (پرانایاما)

تنفس کاپالابهاتی                                           3 دور 20 ضربه ای

تنفس نادی شودان                                        5 دور کامل با دم و بازدم مساوی

شاواسانا                                                       حداقل 5 دقیقه

,سوامی شیواناندا,Yoga,سادانا,یوگا,یوگا کرج,یوگا استان البرز,کلاس یوگا,مرکز تخصصی یوگا,باشگاه نمونه یوگا,مراقبه, برهما موهورتا ,سیمین صدیق ابراهیم نیا, مدیتیشن,موکشا,آسانا,جاپامانترا,یوگا,معنویت,جالانتی,باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد کرجتمرینات مخصوص شب و پیش از خوابیدن

تنفس اوجایی                                                 50 دور با دم و بازدم مساوی

مانترا یا ذکر { با صدای بلند ، زمزمه ، ذهنی }  حداقل یک دور مالا

مدیتیشن                                                       حداقل 10 دقیقه

,سوامی شیواناندا,Yoga,سادانا,یوگا,یوگا کرج,یوگا استان البرز,کلاس یوگا,مرکز تخصصی یوگا,باشگاه نمونه یوگا,مراقبه, برهما موهورتا ,سیمین صدیق ابراهیم نیا, مدیتیشن,موکشا,آسانا,جاپامانترا,یوگا,معنویت,جالانتی,باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد کرجتذکر:

حداقل هفته ای یکبار بجای غذا فقط میوه میل کنید.

حداقل هفته ای یکبار یکی از وعده های غذایی را به میل خود حذف کنید.

,سوامی شیواناندا,Yoga,سادانا,یوگا,یوگا کرج,یوگا استان البرز,کلاس یوگا,مرکز تخصصی یوگا,باشگاه نمونه یوگا,مراقبه, برهما موهورتا ,سیمین صدیق ابراهیم نیا, مدیتیشن,موکشا,آسانا,جاپامانترا,یوگا,معنویت,جالانتی,باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد کرجدر پایان بیست دستورالعمل برگرفته از کتاب سادانا نوشته سوامی شیواناندا نیز ارائه میگردد. باشد که مفید واقع گردد:


1/ هر روز ساعت 4 صبح از خواب بلند شوید این برهما موهورتا Brahma Muhurta برای سادانا بسیار مطلوب است. تمام سادانای معنوی صبحگاهی را در زمانی بین ساعت 4 تا 6/5 یا 7 صبح انجام دهید. چنین سادانائی بیشترین و سریع‌ترین پیشرفت را به بار خواهد آورد.

2/ آسانا : برای جاپا و مدیتیشن در حالت پادماسانا، سیدهاسانا یا سوخآسانا در حدود نیم‌ساعت به جهت شرق یا شمال بنشینید. این مدت را به تدریج به سه ساعت برسانید. برای برهماچاریا و سلامتی، سیرشاسانا و ساروانگ را اجراء کنید. تمرین بدنی سبک مانند پیاده‌روی و غیره را انجام دهید. دو دور از پرانایامای سبک و راحت را تمرین نمائید.

3/ جاپا : هر مانترائی را تکرار کنید که مطابق با ذائقه یا طبیعت شما باشد از 108 تا 21600 بار در هر روز تکرار نمائید (200 تسبیح در 108 دفعه می‌شود 21600). عابدان مسیحی ممکن است نام عیسی مسیح را تکرار کنند. پارسیان، سیک‌ها و پیروان حضرت محمد (ص) متناسب با مذهبشان می‌بایست نامی یا مانترائی از زنداوستا، گرانا صاحب یا قرآن را انتخاب کنند.

4/ انضباط رژیم‌ غذائی : غذای ساتویک مصرف کنید. از مصرف فلفل، تمبرهندی، سیر، پیاز، طعم‌های تند، روغن، خردل، آنغوزه خودداری کنید. از نوآوری در رژیم غذائی (متیاهارا) آگاه باشید. معده را سنگین نکنید. چیزهائی را که ذهن بسیار دوست دارد، یک‌بار یا دوبار در سال کنار بگذارید. غذای ساده مصرف کنید. شیر و میوه‌جات به تمرکز کمک می‌کند. غذا را مانند دارو و برای بقای حیات بدانید. برای یک‌هفته یا چهل‌روز از مصرف نمک و شکر خودداری کنید. باید بتوانید که با برنج، دال و نان بدون ترشیجات زندگی کنید. نمک زیادی برای دال یا شکر برای چای، قهوه یا شیر درخواست نکنید. کسانی‌که غذاهای بدون سبزی می‌خورند باید نهایت سعی‌شان را داشته باشند تا خوردن گوشت را تا آنجا که امکان دارد کنار بگذارند. این برایشان بسیار سودمند خواهد بود.

5/ اتاق مراقبه‌ای جداگانه همراه با قفل و کلید داشته باشید. اگر امکان‌پذیر نیست، گوشه‌ای از اتاق را با پوشش پارچه‌ای یا پرده جدا سازید.

6/ خیرات (انفاق) : هر ماه یا روزانه بنابر استطاعت خود خیرات کنید و در این مورد سستی نکنید. این انفاق را در الویت قرار دهید و به ‌طور منظم انجام دهید.

7/ سوادهیانا : کتب مقدس خود را به ‌طور اصولی هر روز نیم‌ساعت تا یک ساعت مطالعه کنید.

8/ برهمچاریا : نیروی حیاتی «ویریا» را خیلی‌خیلی به‌دقت حفظ نمائید. ویریا تماماً یک قدرت است. ویریا تماماً ثروت است. ویریا پایه و مبنای زندگی، تفکر و هوش است. این توصیه فقط برای رهروان نیست. افراد عادی نیز باید تا آنجا که مقدور است از این دستورات پیروی کنید.

9/ با خلوص نیت بعضی دعاهای مورد نظر خود را بخوانید و پیش از شروع جاپا یا مراقبه به محض آنکه در حالت آسانا نشستید آن‌را تکرار کنید. با این عمل ذهن به سرعت تعالی می‌یابد.

10/ مصاحبان بد، سیگار، گوشت خوردن افراطی و مشروبات الکلی را به‌طور کامل کنار بگذارید. از گسترش عادات بد جلوگیری کنید. با نیت و قصد سعی کنید که کیفیات مثبت پرهیزکاری را توسعه دهید.

11/ روزه‌داری را مطابق شریعت خود انجام دهید.

12/ یک جاپامالا (تسبیح) در گردن یا در جیب یا در زیر بالشت خود در هنگام خواب قرار دهید.

13/ هر روز برای 2 ساعت شاهد (آوای سکوت) باشید. در مدت سکوت بی‌حرکت بوده و صداهای نامفهوم ایجاد نکنید.

14/ انضباط در گفتگو : به هر قیمتی راستگو باشید. از پرحرفی اجتناب کنید. به نرمی و ملایمت صحبت کنید. همواره کلمات را شجاعانه ادا نمائید. در مقابل بچه‌های کوچک و زیردستان صدایتان را بلند نکرده و فریاد نزنید.

15/ قناعت را رعایت کنید : اگر چهار پیراهن دارید آنها را به دو یا سه عدد برسانید. زندگی را با شادی و رضایت بگذرانید. از نگرانی‌های بی‌مورد حذر کنید. مستقل باشید. زندگی ساده و اندیشه‌های بلند داشته باشید. به افرادی فکر کنید که از یک‌دهم آنچه که دارید محروم هستند. آنچه را که دارید با دیگران قسمت کنید.

16/ هرگز به هیچکس آسیب مرسانید و همواره خشم خود را کنترل کنید.

17/ اعتماد به‌ نفس از والاترین ارزش‌هاست.

18/ پیش از آنکه به رختخواب بروید به اشتباهاتی که در طول روز انجام داده‌اید بیندیشید. (تجزیه و تحلیل کردن خود) یک دفتر یادداشت روزانه معنوی و فهرستی برای خود اصلاحی تهیه کنید، همانگونه که بنجامین فرانکلین این‌کار را انجام می‌داد. دفتر یادداشت روزانه و فهرست را برای خود نگاه دارید.

19/ به خاطر داشته باشید که مرگ هر لحظه در انتظار شما است. هرگز در انجام وظایفتان قصور ننموده، سلوک و رفتاری خالص داشته باشید.

20/ به محض بیدار شدن و درست پیش از به‌خواب رفتن به یاد خداوند باشید.

اینها مبنای سادانای معنوی هستند و شما را به رهائی (موکشا) می‌رسانند.

رهایی و آزادی برای شما

باشگاه یوگا پرنده آزاد 

سیمین صدیق ابراهیم نیا

,سوامی شیواناندا,Yoga,سادانا,یوگا,یوگا کرج,یوگا استان البرز,کلاس یوگا,مرکز تخصصی یوگا,باشگاه نمونه یوگا,مراقبه, برهما موهورتا ,سیمین صدیق ابراهیم نیا, مدیتیشن,موکشا,آسانا,جاپامانترا,یوگا,معنویت,جالانتی,باشگاه تخصصی یوگا پرنده آزاد کرج

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جالا نتی

جالا نتی روشی بسیار قدیمی درآیورودا و یوگا است که برای شستن حفره‌های بینی استفاده می‌شود. نیم لیتر آب بردارید و یک قاشق نمک در آن حل کنید. سپس آن را در ظرفی بریزید و بعد قیف مخصوص بینی را روی سوراخ راست بینی خود بگذارید و آب را به داخل آن بالا بکشید. بعد سرتان را به پهلو خم کنید طوری که آب از سوراخ سمت چپ بینی خارج شود. بعد همین کار را با سوراخ سمت چپ انجام دهید. در صورت نداشتن قوری نتی می توانید از سرنگ بدون سوزن استریل استفاده کنید.

ترکیب مناسب آب و نمک به شرح زیر است: یک قاشق چایخوری نمک که بهتر است نمک دریا باشد، در یک لیتر آب جوشیده که این ترکیب را می‌توان به صورت فردی و پس از چند بار استفاده، بهتر تنظیم کرد.