مقالات ♥ 

باشگاه علمی تخصصی یوگا پرنده آزاد

استان البرز باشگاه یوگا پرنده آزاد کرج ، تای چي ، چي کنگ ، ووشو ، تای چی و فواید آن

تاي چي و فوائد آن

تاي چي چيست؟

براي تاي‌چي معاني مختلف تعريف شده است : غايت ، رشد و پيشرفت در مسيري بي‌پايان و نیز جوهره عظيم و جاودان هستي . واژه چيني «چي» نيز به معناي هوا ، نيرو، حركت ، انرژي يا حيات است .
بر اساس نظريه تاي‌چي مفهوم درست «چي» انرژي ذاتي ، انرژي باطني يا انرژي اوليه جاودان و مطلق است . ( در يوگا از انرژي «چي» با نام «پرانا» يا انرژي حياتي ياد شده است . پرنده آزاد ) وضعيت تجلي «چي» كه هميشه نزديكترين وضعيت به تعادل و توازن است ، تاي چي يا «مطلق اعظم» خوانده مي شود . همه از بدو تولد داراي «چي» هستند ، «چي» در طول زندگي همراه انسان مي ماند و تنها پس از مرگ متفرق ميشود . براي تربيت «چي» در بدن دو گام اصلي لازم است : مديتيشن و حركت .

الف ) در هنر تاي چي تنها راه كسب هوشياري نسبت به «چي» مديتيشن است . مي‌توانيد تاي چي را در قالب مديتيشن تمرين كنيد و اجازه دهيد تا «چي» به خواست ذهن و جسمتان جريان يابد .
  ب ) در روش تاي چي تنها راه توليد انرژي شديد دروني و به جريان انداختن آن تمرين جسمي است . با انجام تمرينات تاي چي به تدريج ظاهر فرد دستخوش تغيير مثبت شده ، با وقارتر و متناسب‌تر خواهد گرديد و شكلي طبيعي را از خود به نمايش خواهد گذاشت . در اين مرحله ذهن مي‌تواند «چي» را هدايت كند ، بدين ترتيب بين ذهن و بدن تعادل بر قرار ميشود و به راستي كه هنر زيبا و بي‌نظير تاي چي لذتي عميق و آرامشي با دوام را در اختيار انسان قرار مي دهد .

اين ورزش که از زير مجموعه « ووشو » است ، در رده حرکات نرم ، روان و ملايم آن قرار داشته و باعث مي‌شود تا عضلات بدن با انجام تمرينات نرم و ساده ، انعطاف‌پذير و تقويت گردند ، درست برعكس ورزش هاي رزمي سخت كه با فشار و شدت تمرين عضلات را تقويت مي‌كنند . تمرينات و نرمش هاي تاي چي چوان با حركات كند ، آرام و معمولا به صورت گروهي هنگام صبح انجام مي‌شوند . متخصصين اين ورزش معتقدند كه تمرينات تاي چي به صورت دسته جمعي، اثر بهتري نسبت به تمرينات فردي آن دارد . اين ورزش چيني در خود كشور چين از طرفداران زيادي برخوردار است ، بطوريكه تقريباً تمام پارك هاي كشور چين ، صبح‌ها مملو از افرادي هستند كه در حال تمرين تاي چي مي‌باشند .

فوايد تاي چي :

از فوايد عمده تاي چي مي‌توان به تقويت عضلات بدن، انعطاف پذيري و نرم شدن عضلات و زردپي‌ها ، تمركز و آرامش فكري ، تقويت روحي و عصبي اشاره كرد. تحقيقات به عمل آمده نشان مي‌دهد كه تاي چي قادر است تا بيماري هاي شديد ، مزمن و حتي ژنتيكي را درمان كند . براي مثالتحقيقات علمي ثابت کرده است که با تمرين منظم تاي چي امراض قلبي درمان شده و حتي مي توان از بروز بيماري هاي قلبي جلوگيري كرد . همچنين اين ورزش مي‌تواند استرس ، كه عامل بسياري از بيماري هاست را از بين ببرد . تمرينات تنفسي اين ورزش نيز مي‌تواند به سالم ماندن ريه و بهبود جريان گردش خون در بدن كمك كند . آهستگي و نرمي در تمرينات تاي چي باعث مي‌شود تا تمركز فكري بالا رود كه اين مساله خود به كنترل دستگاه عصبي فرد در شرايط بحراني و فشارهاي عصبي کمک شاياني مي نمايد .

آمار نشان مي‌دهد كه افرادي كه تاي چي تمرين مي‌كنند كمتر عصبي شده و حتي از دروغ گفتن نيز پرهيز مي‌كنند . توصيه مي‌شود كه با آموختن اين ورزش ، هر روز آن را تمرين كنيد و از فوائد و برکات آن بهره مند گرديد .

فلسفه تاي چي :

چيني ها اعتقاد داشتند كه جهان هستي بر اساس تضادها استوار است . يعني در تمام موجودات جاندار و بي جان دو قطب مثبت و منفي وجود دارد كه اين دو به نام يين و يانگ شناخته مي شوند . اين دو تضاد هميشه در حال تعادل هستند و نظام جهان با تضاد اين دو عامل در حال تعادل است . هنر تاي چي چوان هم بر اساس فلسفه يين و يانگ بنا نهاده شده است و مي گويد همواره با آرامش ظاهري و نرمي حركات، داراي قدرت باطني بالايي باشيد. حتي سمبل تاي چي چوان به صورت دايره اي است كه در آن دو نماد ماهي شكل سفيد و سياه وجود دارد كه يكديگر را در برگرفته اند و نشانگر تبديل اضداد به يكديگر است .

تاريخچه تاي چي چوان :

تاي چي يك ورزشي سنتي چيني است كه قدمت آن به 400 سال پيش بر مي گردد . اولين بار استادان اين هنر ورزشي ، حركات موزون آن را را از طبيعت بر گرفتند . به طور مثال آن ها مبارزه يك درنا و مار را مشاهده كرده و بعضي حركات موزون را از آن ها تقليد كردند و يا حركات ابرها و درختان در برابر باد را ديدند و بعضي از حركات موزون را از روي آن ها پايه گذاري كردند . اگر چه تاي چي چوان ريشه در كشور چين دارد اما مي تواند تسلي خاطر زيادي را براي كساني كه در زندگي پر سر و صداي شهري گير افتاده اند ، فراهم كند . در فلسفه تاي چي اعتقاد بر اين است كه سيستم بدني انسان با حيوانات تفاوت دارد . حيوانات اغلب داراي  ستون مهره اي افقي هستند و احشاي داخلي آن ها در زير ستون مهره هايشان قرار مي گيرد ، لذا كوچك ترين حركت حيوان موجب تقويت و حفاظت اندام هاي داخلي مي گردد . اما ستون مهره انسان ها عمودي است ، بنابراين اندام هاي داخلي انسان ها در مجاورت بيشتري با محيط اطراف بوده و بيشتر مستعد آسيب است، همچنين هر گونه تغيير در حالت ستون مهره ها مي تواند روي آسيب رساني به اندام هاي داخلي تاثير گذار باشد . پس اساس اين ورزش تقويت ستون مهره ها در نظر گرفته شده است .

مهمترين اهداف اين ورزش عبارت است از : تربيت ذهن، شكيبايي و پشتكار . اين ورزش به فرد مي آموزد كه حتي اگر در كاري استعداد چنداني ندارد ، با شكيبايي و تداوم تمرين به موفقيت خواهد رسيد .

اثرات تاي چي بر روي سلامت :

چيني ها معتقدند كه درون بدن نيروي زندگي يا « چي » وجود دارد كه تاي چي موجب تقويت آن مي شود . در نتيجه با تقويت اين نيرو ، به تمام ارگان هاي بدن ، زندگي دوباره بخشيده مي شود . از طرف ديگر تمرينات آن سبب انعطاف پذيري ، تقويت عضلات و مفاصل مي گردد . گفتني ها درباره اين هنر بسيار است ولي آنچه ما يافتيم اين بود كه شايد اين ورزش همانند يوگا از معدود فعاليت هايي است كه موجب تقويت سلامت روحي و جسمي انسان شده و براي تمام افراد حتي كساني كه بيمار هستند ، قابل انجام و مفيد است . لازم به ذکر است كه اين ورزش در حال حاضر در كشور عزيزمان درحال پيشرفت بوده و مربيان با تجربه و توانمند بسياري  هنر تاي چي را به نو آموزان آموزش مي دهند .


اصول حركات تاي چي چوان :

براي انجام حركات تاي چي چوان بايد هماهنگي بين ذهن ، درون و بيرون بدن وجود داشته باشد .

حركات دروني :

تنفس : طبق نظر فلسفه تائو ، تنفس به عنوان يكي از سه گنج بدن محسوب مي شود .  ورزشكار در اين ورزش ياد مي گيرد كه چگونه تنفس خود را با حركات تنظيم كند ، يعني هنرجو ياد مي آموزد كه چگونه منظم تنفس كند .

گردش خون : همراه با حركت منظم و تنفس هماهنگ ، گردش خون نيز كنترل مي شود .

حركات بيروني :

نرمي و رواني حركات جزء مهم و اساسي اين ورزش است . تمام حركات بايد با يك آهنگ يكنواخت انجام شود و هيچ حركت ناگهاني و بريده بريده اي در ميان اين حركات وجود ندارد .

تعادل : انجام همه حركات نياز به يك تعادل فوق العاده دارد . اگر ورزشكار تمرينات را با تعادل مناسبي انجام نداده باشد ، حتي ممكن است تعادل خود را از دست بدهد و زمين بخورد .

موقعيت محوري بدن : هنرجو ياد مي گيرد كه هميشه بالا تنه و ستون فقرات كاملا صافي داشته باشد . فرد با نگاه داشتن ستون فقرات به اين صورت بر اطراف تسلط دارد و ارگان هاي داخلي بدن نيز در حالت طبيعي و درست خود قرار مي گيرند . نو آموز بايد بداند كه وزن بدن هميشه بايد در كف پاي او باشد ، به اين صورت هرگز خسته نمي شود .

رهايي : نو آموز در تاي چي بايد ياد بگيرد بدن را كاملا آزاد و رها نگه دارد و حركات را بدون هيچ گونه گرفتگي عضلاني با بدني سبك انجام دهد .

هماهنگي : بدن ، ذهن و تنفس مي بايست با هم هماهنگ شوند . همچنين كليه عضلات و اعضاي بدن هم بايد هماهنگ باشند ، به طوري كه هيچ يك از اعضا نبايد نسبت به يكديگر تندتر و كندتر حركت كنند .

 

همواره در پناه حق شاد و سلامت باشيد

 ♥ باشگاه یوگا پرنده آزاد